התוכנית היעוצית

היחשפות התלמידים למצבי חיים מורכבים ולמצבי סיכון שונים – הן באופן ישיר והן באופן עקיף, בין היתר דרך אמצעי התקשורת השונים מחייבת אותנו בביה"ס להתייחס, לצד היעדים המסורתיים של למידה ורכישת השכלה, גם למצבי החיים שהתלמידים חווים ונדרשים להתמודד איתם בחיי היום יום שלהם בביה"ס, במשפחה ובחברה.

אנו בביה"ס רואים במצבי החיים השונים שהילדים מתנסים בהם במסגרת מעגלי ההשתייכות שלהם (משפחה, בי"ס, קבוצת הגיל וכד') מרכיב חשוב בתוכנית הלימודים וחלק בלתי נפרד מהעשייה החינוכית.

אנו מאמינים שיצירת אקלים חינוכי מיטבי – שמקדם את צורכיהם של הילדים, מעצים דיאלוג משמעותי בין דמויות הסמכות לבין התלמידים ומפתח כישורי חיים להתמודדות בסביבה משתנה - הינה משתנה חשוב בקידום הלמידה, במניעת התנהגויות סיכון ובבנייה של

חברה לא אלימה.


מטרות

לפתח את אישיות התלמיד ולגבש זהות, כך שיהא בעל השקפת עולם ערכית ומוסרית, שיחוש תחושת שייכות, שיידע לפתח וליצור קשרים בין אישיים, שיפעל למען הזולת, שיטפח מודעות עצמית לכוחותיו ולחולשותיו, לסיכויים ולסיכונים, לגבולות הפנימיים ולגבולות החיצוניים, שיידע לטפח את נטיותיו ויכולותיו, שיהא גמיש בהתמודדות עם

מצבים משתנים ושינויים, שיהא בעל כישורים הדורשים שליטה עצמית, ויסות רגשות, ניהול עצמי ומנהיגות, שיידע לבחור בחייו מתוך מחשבה מעמיקה ומשחררת ומתוך ביקורת ושיידע לכוון את חייו בהתאם למטרות שהציב לעצמו.


אחת מהמטרות החשובות היא יצירת אקלים חינוכי מיטבי, אשר משפיע על איכות החיים של כל באי ביה"ס: על הצוות החינוכי, על התלמידים ועל ההורים.

סביבה לימודית וחברתית בטוחה, שיוויונית ותומכת מאפשרת התפתחות אישית-חברתית-ערכית של למידה.

לצוות החינוכי בביה"ס יש אפשרות ויכולת לקדם את האקלים החינוכי בביה"ס ולהשפיע על משתנים סביבתיים ועל פיתוחם האישי של התלמידים בהיבטים קוגנטיביים, רגשיים, חברתיים וערכיים.

הייעוץ החינוכי, המייצג את תחום בריאות הנפש במערכת, אמון על התהליכים ההתפתחותיים של הפרט והארגון, כשהמטרה היא לסייע לתלמיד כפרט ולביה"ס כמערכת להביא לתפקוד מיטבי ולמיצוי מירבי של הכוחות והיכולות. כל זאת באווירה תומכת ומקבלת.


המטרות החינוכיות בעבודת היועצות

  • סיוע לצוות החינוכי ליצור סביבה חברתית-לימודית מיטבית, המקדמת צמיחה רגשית תוך ובין אישית, המעניקה תחושת ביטחון, שייכות ומסוגלות, והמפתחת אוטונומיה בקרב תלמידים, מורים והורים.

  • סיוע לפרט להכרה ביכולותיו, נטיותיו ושאיפותיו, מתוך שליטה וניווט עצמי.

  • פיתוח וטיפוח מודעות בקרב המערכת החינוכית לצורכי הפרט, תוך רגישות והתייחסות לשונות באוכלוסיית התלמידים והמורים ויצירת תנאים המאפשרים ביטוי ייחודי.

  • פיתוח וטיפוח כישורים חיוניים, אשר יעניקו כלים ויכולת התמודדות עם משברים בלתי צפויים ומצבי לחץ המהווים חלק ממהלך החיים.

  • סיוע בפיתוח התלמיד כלומד עצמאי, הלוקח אחריות על למידתו.

  • פיתוח מודעות, רגישות, אמפתיה ואחריות לזולת, תוך הדגשת ערך התרומה והנתינה.

  • סיוע בפיתוח מעורבות ושיתוף פעולה בין ההורים וביה"ס


תוכנית העבודה בתחום הייעוצי נגזרת מחיבור של מטרות אגף שפ"י, משרד החינוך, הדגשי המחוז ומדיניות ביה"ס.

הפעילות כוללת את התחומים הבאים:

  1. פיתוח צוות בית ספרי

  2. פיתוח והטמעת תוכניות התפתחות, התערבות ומניעה

  3. ייעוץ לתלמיד כפרט

  4. ייעוץ/היוועצות לצוות החינוכי

כן, ישנו תפקיד חשוב למערך הייעוצי במצבי לחץ ומשבר שמשמעותו – סיוע ומעורבות להתמודדות בשעת חירום ומשבר וכן התערבות ברמה הראשונית והשניונית באירועי חירום ומשבר.


המערך הייעוצי טיפולי בבית ספרנו אמון על רווחתו של התלמיד ופועל לפיתוח אקלים מיטבי ותחושת מוגנות בקרב כל באי ביה"ס – הנהלה, מורים, תלמידים והורים.


כישורי חיים

בביה"ס קיימת תוכנית לימודים חינוכית-חברתית ספיראלית ללמידה רגשית וללמידה חברתית, המשולבת בכל תחומי העשייה הבית ספרית. מטרת התוכנית לסייע לתלמיד בפיתוח כישורים ומיומנויות להתמודדות במצבי חיים שונים ומאתגרים ולחזק את כוחותיו, לקדם את רווחתו הנפשית ויכולתו להסתגל למציאות מגוונת ומשתנה.

התוכנית כוללת תכנים שונים המותאמים לשלבי הגיל, למצבי חיים אופיינים ולאקטואליה והיא מאפשרת למידת כישורים ואימון בהם.

דרכי העברת התוכנית הינן רבות ומגוונות: מחנכי הכיתות, שמונחים ומלווים ע"י יועצות השכבה, מעבירים שיעורי חינוך בנושאים ייעוציים ואקטואליים שוניםף היועצות נכנסות לשיעורי כישורי חיים ועובדות באופן בדנאי עם חצאי כיתות (מול המחנך). כמו כן, מתקיימים סרטים, הרצאות, הצגות, פנלים וימי שיא.

ניתן דגש על הקניית ידע תיאורטי וכלים לפיתוח כישורי התמודדות.

הנושאים הנ"ל רלוונטיים למצבי חיים המאפיינים את גיל ההתבגרות.

שיעורי כישורי חיים מתבססים על הנושאים הללו, תוך שימת דגש על הקניית מידע (מבוסס ואמין) וכלים להתמודדות.

  • גיבוש זהות עצמית

  • מצבי שינוי הגורמים ללחץ ומשבר

  • חברות

  • מצבי סיכון

  • למידה

  • אירועי אקטואליה


הכישורים עליהם מושג הדגש:

  • עמידה בפיתוי

  • לחץ חברתי

  • דיוח לעומת הלשנה

  • אחריות אישית

  • אחריות חברתית

  • נתינה וקבלת עזרה

  • קבלת החלטות